Pilar Pasamontes: «Barcelona he de creure’s que pot ser un punt de referència mundial»

 

pilarpasamontes

Pilar Pasamontes és vicepresidenta del ModaFAD, historiadora de moda i professora de moda, entre moltes altres coses. Aquesta setmana l’entrevistem per parlar del món de la moda, com està actualment i quins reptes de futur li espera. Fotografia Karla Sch

Com definiries la situació actual que viu el món de la moda?

La situació actual és de desastre total, ara mateix el que funciona són les marces de luxe o les low cost. Les marques intermitges que són moltíssimes tenen uns problemes gravíssims, a més les botigues multimarca tenen molts problemes també. No és el mateix que siguis una gran o petita marca i no tinguis intermediaris a que sí els tinguis.

A més la pujada del IVA ha agreujat molt la situació. Actualment hi ha botigues i marques que funcionaven molt bé que ara estan en situació molt complexa, no venen, no cobren…

En canvi, actualment hi ha molts nous dissenyadors i la moda està creixent molt…

Sí, però el que fan són mini col•leccions i ho venen quasi tot per internet o Facebook. Crec que aquestes marques el que fan és sobreviure, dubto que puguin viure o crear una empresa.

Fa pocs mesos es va celebrar la passarel•la 080. Com vas veure aquesta última edició?

Personalment molt bé, em vaig quedar sorpresa. Primer de tot de la quantitat de gent que hi havia i de la gent maca que hi va assistir. Suposo que com ara tothom fa fotos, doncs la gent vesteix millor per sortir a la foto.

Les desfilades estaven plenes i propostes molt més bones que en altres edicions, es nota que s’han posat les piles.

De la 080 es diuen moltes coses, tant bones com dolentes; quins canvis creus que hauria de fer per tal de ser molt més potent?

Jo crec que el camí és anar implementant coses en una situació com l’actual, la unió fa la força, per exemple com el ModaFAD que aquest any ha tancat la 080. A Cibeles el públic ha baixat mentre que en el 080 ha pujat molt i es nota que ha canviat de format i ha agafat embranzida, ara només falta aconseguir que vingui gent que desfilen fora com Sita Murt o Maria Escoté.

I tu ets de les que opines que hauria de tenir una seu fixa o és millor que cada edició vagi canviant d’espai?

Jo ho veig molt positiu que vagi canviant de barri, de fet per això va néixer amb el nom de 080. A més, si va canviant de barri el que fa és que els barris s’impliquin en la moda i els ajuda econòmicament per tota la gent que porta la passarel•la.

Barcelona necessita una passarel•la OFF oficial?

Sí, però en la situació actual que vivim hauria d’estar integrada dins la oficial. Perquè ara mateix que no hi ha diners cal aprofitar els recursos i ajuntar-nos tots.

Les comparacions són odioses però… Gaudí o 080?

Uf! Jo crec que acabarà sent igual però sí que és cert que la Gaudí en els vuitanta va ser molt bèstia, tota la gent que es va implicar, no hi havia crisis, la moda estava de moda, tothom venia a Barcelona i Madrid estava malament, però sí que crec que la fórmula del 080 és molt més moderna. Ara mateix ja hi ha moltes passarel•les semblants a la Gaudí en canvi, de passarel•les que integren a gent diferent com el 080 no n’hi ha.

The Brandery després de la seva última edició ha decidit endarrerir la seva nova edició, transformar-se i celebrar-se un cop a l’any. Creus aquesta reformulació serà l’encertada?

Pel que he sentit, es tracta de marques que es volen donar a conèixer i arribar al públic final. Si és així estarà molt bé, ara si es el que s’intenta és vendre doncs malament perquè a les fires cada vegada es ven menys. Si el que intenten és atreure al públic jove perquè pugui conèixer la moda i les marques estarà molt bé, el que s’ha d’intentar es fer una fira lúdica.

Actualment, vivim temps de retallades i les ajudes públiques han caigut en picat. El FAD viu moments complicats econòmicament, com ha afectat aquesta situació al ModaFAD?

ModaFAD va malament, el FAD va malament.. ara mateix estem tots aguantant i perquè tenim a Moritz podem anar sobrevisquent uns mesos. Ara mateix estem a la espera del què passarà.

Tot i així ens anem reinventant, portem gens de fora i la nostra gent la portem a fora. Fem intercanvis amb països emergents i coses amb empreses, però bé, poc a poc i esperem que la situació millori.

A la Filmoteca de Catalunya es celebra el cicle ‘El Film a l’agulla: moda i cinema’ en el qual tu hi has participat. Abans la moda del cinema creava tendència, creus que actualment el cinema reflexa les tendències del carrer o segueix creant tendència?

Ara reflexa la moda del carrer, però jo espero que la última pel•lícula de l’Almodóvar marqui tendència perquè pel que he vist té uns looks molt divertits i pinta molt bé. Jo crec que les últimes pel•lícules que van crear tendències van ser ‘American Gigolo’ i ‘Annie Hall’ i potser les ungles de ‘Pulp Fiction’ però ara mateix el que fa és reflexar les tendències del carrer.

Tu ets professora de IED, actualment els nous dissenyadors venen trepitjant fort i la gran majoria surten de les escoles; a més cada cop venen més estudiants de fora a estudiar aquí. Les escoles de disseny catalanes estan en un dels seus millors moments?

Barcelona és un punt de referència Europeu i sobretot del nord d’Europa com Suècia, Noruega, Finlàndia, Islàndia, també venen de Rússia i Llatinoamèrica. Però sí, ara estem en un bon moment acadèmic.

Que els hi diries a aquells joves que es volen dedicar al món de la moda però no veuen necessari estudiar?

És importantíssim el talent, però ningú neix ensenyat i hi ha unes tècniques darrere que s’han d’aprendre. En una escola no només t’ensenyen modelatge, disseny, a cosir… sinó que a més t’obren el cap a nivell tendències, creativitat, et fan desenvolupar la teva creativitat i tot això tu sol és molt complicat. Ensenyen també que moda no és una peça de roba, sinó que ho és una col•lecció i la metodologia de treballar. Jo només conec un autodidacta i només va fer una col•lecció i va ser una pena perquè era boníssim però evidentment no tenia metodologia.

Les marques low cost van revolucionar el mercat de la moda. Alguns ho veuen com moda a preu menor, i altres còpies de menys qualitat basades en l’I+D de les firmes originals. Què en penses?

A mi em semblen molt bé les low cost i qui digui que no té res menteix. Han democratitzat la moda, abans era impensable que la gent anés tan ben vestida amb tants pocs diners. La gent abans tenia roba de qualitat i no la canviava fins que es feia malbé i també feia que es notessin les classes socials, actualment el que fem es veure les tribus urbanes i els tipus de gent.

Les marques poden competir amb Zara o H&M?

Difícilment, les marques necessiten el complement de creativitat i divertimento en les seves col•leccions. Jo no crec en les marques intermitges que fan coses semblants a les low cost i que no són especialment divertides.

La moda és cultura o comerç?

La moda és comerç i és cultura, el que fa la moda es reflexar la societat de cada moment. Té un component cultural per països, no com a art.

Quins canvis ha de fer Barcelona per garantir el futur de la moda?

Primer de tot, creure’s que pot ser un punt de referència mundial. Ha de treballar molt però sobretot creure’s que ho pot aconseguir.

El món de la comunicació viu una revolució, internet ha fet canviar els rols dels mitjans de comunicació de tota la vida. Com veus el món blogger?

Aviam, jo penso que la diferència entre els mitjans de comunicació i els blogs és que els mitjans comuniquen l’actualitat, les tendències i en canvi, els blogs comuniquen el gust personal que és pel que jo normalment estic en contra de molts bloggers. Ells pengen el que eñs hi agrada, el que es posarien i això ni és moda ni és informar, això serveix pels seus seguidors. Per mi estan fent molt mal al món de la moda perquè intenten ser clòniques i ja en tenim moltes ara mateix.

I quins projectes de futur tens que ens puguis avançar?

Doncs mira, no us explicaré cap perquè cada cop que explico alguna cosa finalment es cau, així que no sabe no contesta.

Com veus el futur de la moda?

Jo el veig d’una forma molt optimista, després de tantes putades es nota que la gent s’ha posat les piles, es reiventa i aquesta és la part bona d’aquesta situació que estem vivint.

Pilar Pasamontes és vicepresidenta del ModaFAD, historiadora de moda i professora de moda, entre moltes altres coses. Aquesta setmana l’entrevistem per parlar del món de la moda, com està actualment i quins reptes de futur li espera.

Aleix Aguilera

Aleix Aguilera

Actualmente director de Coolture Magazine y activista LGTB. Cuando sea mayor quiero ser rockstar, ilustrador, poeta y Alcalde de Barcelona.

Ultimas noticias

Lo más leído
La importancia del smartphone en nuestra cotidianidad
¿Qué tan efectivos son los paneles acústicos?
Moda Vintage: los mejores looks retro de la historia
Estilo casual elegante para hombres modernos: ideas de atuendos para el día y el tiempo libre
Brasil | Parque Nacional de los Lençois Maranhenses
Relojes para Mujer: Descubre los Modelos Más Elegantes y Populares de 2024
Reactable | Un instrumento musical electrónico surgido de la Universitat Pompeu Fabra
Moda masculina: tendencias para la primavera-verano 2024
TROMSØ | Una extraordinaria fábula sobre la soledad y la incomunicación
Los mejores juegos para Android de 2024... hasta ahora
¡NO TE PIERDAS NADA!

Apúntate a nuestra newsletter

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies